L'AP-2 tindrà mesuradors de boira que podran obligar a reduir la velocitat

19/08/2022

L'Estat reforçarà la seguretat en un tram de 10 km de l'AP-2 al seu pas per Castelldans, on es registren episodis d'intensa boira i accidents

L’autopista tindrà nous mesuradors de boira, que podran obligar a reduir la velocitat, en un tram de deu quilòmetres que transcorre per Puigverd de Lleida, Castelldans i les Borges Blanques. L’Estat preveu invertir gairebé 6,5 milions d’euros en aquest projecte, que té per objectiu reforçar la seguretat viària en un punt negre de la xarxa viària de Lleida, en el qual s’han registrat diversos accidents mortals.

L’últim va tenir lloc el passat 31 de desembre, quan un sinistre a causa de la boira va segar la vida d’una parella de Barcelona i la seua filla menor d’edat i també va deixar nou ferits. Fonts del ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana van explicar que les obres consisteixen en la instal·lació de detectors de visibilitat per, en funció d’aquesta, “regular de manera automàtica la velocitat màxima permesa a la via”. No obstant, no van precisar a quant es limitarà.

Tot plegat té com a objectiu que “els usuaris disposin d’una visibilitat suficient per efectuar les diferents maniobres de manera segura”. El Consell de Ministres ja va aprovar a finals del mes de juliol passat la declaració d’emergència d’aquests treballs. En aquest sentit, el subdelegat del Govern espanyol a Lleida, José Crespín, va assegurar que les obres haurien d’estar llestes l’hivern que ve. De fet, l’Estat ja ha posat en marxa a Galícia un sistema pioner per tal de millorar la circulació en condicions de baixa visibilitat.

S’ha implantat en un tram d’una autovia de Lugo on la boira també complica la circulació. Consisteix en un sistema de balises que alerten els usuaris sobre la presència d’altres conductors.

A l’N-240, gairebé paral·lela a l’AP-2, la xifra de vehicles s’ha reduït poc més del 50%.

L’autopista compta amb un protocol antiboira amb quatre fases, que s’activa quan la visibilitat cau per sota dels 300 metres. Quan és inferior als 75 metres, el trànsit es desvia a l’N-240, que transcorre gairebé paral·lela a l’AP-2. Aquesta mesura només s’ha aplicat cinc vegades i els alcaldes han mostrat en reiterades ocasions la seua oposició a aquesta desviació, al considerar que només trasllada el problema a una altra via.

Gairebé un any sense peatges i el trànsit ha pujat almenys un 90%

El trànsit a l’autopista al seu pas per les comarques de Lleida ha anat en augment des que el passat 1 de setembre es van aixecar les barreres. Així, en el primer semestre d’aquest any la xifra de vehicles que van circular per l’AP-2 va augmentar un 90% en comparació amb el mateix període del 2019 (abans de la pandèmia).

D’aquesta manera, l’autopista va registrar una mitjana de 18.231 vehicles al dia en el tram entre Lleida i Montblanc, davant dels 9.601 que transitaven al dia per aquesta carretera fa tres anys. A aquest creixement cal afegir que en aquesta campanya turística d’estiu, la primera sense peatges a l’autopista, també es registra un augment del trànsit de conductors que es dirigeixen a la costa catalana. A l’N-240, que transcorre gairebé paral·lela a l’AP-2, el trànsit s’ha reduït un 50,94%. En aquesta via, el nombre de camions s’ha reduït més d’un 75%.

En aquesta xifra influeix també que la Generalitat va ampliar al setembre la desviació obligatòria de camions des de la carretera nacional cap a l’autopista, que des d’aleshores s’aplica entre Lleida i Montblanc.

A l’espera dels nous accessos a Castelldans i Vimbodí

L’autopista comptarà amb dos nous accessos a Castelldans i entre Tarrés i Vimbodí. El primer enllaçarà amb la carretera L-702 i comportarà una inversió de 5,8 milions, mentre que en el segon costarà 4,4 milions.

L’AP-2 té actualment quatre accessos a Lleida. Són els de la capital del Segrià, Soses, les Borges i l’Albi. Així mateix, en el marc d’un programa del ministeri de Transports per millorar la funcionalitat i accessibilitat de l’autopista, l’Estat també estudia habilitar noves entrades a Seròs i a Artesa de Lleida. En el cas d’aquest últim, el Govern central ja va avançar al març que n’analitzaria l’impacte ambiental, ja que s’habilitaria a la zona protegida de Mas de Melons.

Aquest pla de l’Estat també inclou la duplicació de l’N-240 entre Lleida i les Borges, malgrat que aquest projecte encara està en estudi i es planteja com una de les obres complementàries per a la millora de vies a l’entorn de l’autopista. A més, l’Estat construeix una rotonda a l’accés de Lleida ciutat per millorar la connectivitat amb l’Eix de l’Ebre (C-12).

X. R.