Una empresa de les Garrigues es va avançar als aranzels de Trump

14/04/2025

Pons va omplir el seu magatzem dels EUA d’oli i vi: "estan fent provisió del nostre producte"

Les empreses lleidatanes han adoptat diferents polítiques per fer front a la pujada d’aranzels nord-americans però el cas de Pons és especial, perquè ha arribat a avançar-se a l’ofensiva de Donald Trump. El CEO de la companyia, Eduard Pons, recorda que ja van patir la pujada de taxes d’un 25% en l’anterior legislatura del líder republicà. Així que en aquesta ocasió, i tenint en compte les declaracions de Trump en campanya, “vam omplir el nostre magatzem nord-americà d’oli d’oliva verge extra i vins de la companyia” per afrontar la possible política de pujada de taxes.

“Tenim una filial als EUA des de fa 28 anys, de fet som la firma agroalimentària més antiga establerta als Estats Units amb oficines, magatzem i equip propi. Després de l’elecció de Donald Trump en els comicis vam enviar molts contenidors per poder proveir el mercat durant mesos.”

En aquest línia, explica que “vam fer els deures a temps”, amb el producte col·locat ja en territori nord-americà sense haver d’afrontar l’increment d’aranzels. Però explica que ha estat una operació que té un cost.

En principi, els càlculs apuntaven que el volum d’oli seria suficient per enllaçar campanyes. És a dir, que en tenien prou per cobrir la seua demanda fins a l’octubre o el novembre. És una previsió que caldrà veure si es compleix perquè en una setmana la demanda dels seus clients s’ha disparat un 500%. “Les distribuïdores estan fent provisió del nostre producte en un efecte dòmino i en una setmana hem venut més que en un mes”, apunta.

Amb tot, considera que l’efecte dels nous aranzels, en aquests moments d’un 10%, serà limitat en l’oli ja que la producció nord-americana és mínima respecte al seu consum i tots els països productors han d’afrontar les mateixes taxes.

És diferent en el mercat del vi, un sector en el qual els Estats Units tenen més producció i els aranzels poden fer “més mal”.

Així mateix, Pons alerta de la caiguda del dòlar davant de l’euro, un altre factor que juga en contra del comerç. “En aquests dies el canvi perd sis punts”, alerta.

Pons va facturar l’any passat seixanta milions d’euros. El 90% procedeix de l’oli i el 10%, del vi. Els EUA representen el 12% de les vendes d’oli i el 4% de vi.

InfoLleida