La DOP Les Garrigues tranquil·litza el consumidor i diu que hi haurà oli

23/11/2023

Malgrat una campanya minvada per la sequera, només l'exportació es podrà veure ressentida

La Denominació d’Origen Protegida Les Garrigues va donar ahir el tret de sortida a la campanya oleícola 2023-24 amb la presentació de l’oli nou de la DOP en un acte celebrat a l’Institut d’Estudis Ilerdencs (IEI) de Lleida. L’acte obre una campanya que es preveu complicada per la caiguda de la producció per la sequera. Però la DOP afirma que el consumidor no ha témer falta d’oli, perquè, en tot cas, el que es ressentirà serà l’exportació, no el mercat interior. Aquesta edició de l’acte va ser organitzada per les cooperatives i molins inscrits a la DOP Les Garrigues –un total de 21 operadores, que en representen 27 a causa d’algunes fusions.

El president de la DO, Enric Dalmau, va assegurar que “tenim el compromís dels pagesos i de la societat”. Un dels objectius per a aquesta campanya serà difondre els valors de l’oli, mostrar a la ciutadania que “l’oli és més que un condiment”. Posant èmfasi en aquesta premissa, Dalmau va detallar alguns d’aquests valors, com el seu ús en la prevenció de malalties i la base per tenir una alimentació saludable.Sobre la campanya, va lamentar que la sequera ha minvat la collita entre un trenta i un quaranta per cent d’una producció normal, cosa que ha provocat que s’hagin disparat els preus per falta d’oli però el que s’ha pogut elaborar és d’“una altíssima qualitat”. Amb tot, Dalmau va voler remarcar que l’oli estarà garantit per al consumidor, malgrat que no tant de cara a l’exportació. Va lamentar que es produeix una espècie de “psicosi” per part del consumidor per acaparar producte i va remarcar que a Catalunya i a l’Estat no faltarà oli. “Les crides dels consumidors temorosos de quedar-se sense oli estan inundant les cooperatives i això que s’acaba de començar a collir les primeres olives fa poc més de quinze dies.” Considera que és una alarma injustificada per al consum interior creure que no hi haurà falta d’oli, una situació que ja es va produir l’agost de l’any passat. “És una psicosi inexplicable, com el que va ocórrer en plena covid amb el paper higiènic”, va ironitzar. Per la seua part, el president de la diputació de Lleida, Joan Talarn, va admetre que, per als productors d’oli, el moment actual és “certament delicat, com per a la immensa majoria de productors agroalimentaris de Lleida”, però alhora va expressar la seua convicció que aquestes adversitats “us faran més forts”.

SEGRE