L'equip Pons-Betriu de l'Albagès, al Dakar amb ambició

28/11/2023

Afronten el mític Ral·li amb l'objectiu d'acabar al top-5 de la seva categoria

“L’objectiu és el que es diu sempre, acabar-lo. Però tant el Jaume com jo som molt competitius i no hi anem d’aventurers. En la nostra categoria, la SSV, som 36 vehicles, així que tenim 35 rivals i lluitarem per acabar al top 5.” Així valorava Eduard Pons, l'empresari de l'Albagès, la meta que s’ha fixat al costat del seu copilot, el també pilot de motos Jaume Betriu, al pròxim Dakar. Ambdós van presentar el seu equip ahir al Celler Clos Pons, de l’Albagés.

Per a Eduard Pons Suñé (Lleida, 20-1-1968), serà la seua primera participació en la mítica prova, mentre que Jaume Betriu Armengol (Coll de Nargó, 9-4-1987), ja n’ha disputat dos en motos, el 2020 i 2021, i el canvi de vehicle no suposa que hagi de deixar la seua carrera motociclista. “Els calendaris són compatibles i, de fet, el Dakar no coincideix amb cap prova, és perfecte”, afirma. Pons, amb una llarga trajectòria com a pilot de ral·lis, explica que “la meua decisió de preparar el Dakar comença el 2021. Aquell any vaig fer diverses proves del Campionat d’Espanya de Totterreny i ja vaig començar amb aquest model de cotxe [un Cam-Am], perquè volia fer el Dakar en aquesta categoria”.

Afegeix que “em vaig sentir còmode i vaig guanyar les dos curses que vaig fer així que l’any passat vaig apujar el nivell i vaig participar en el Campionat del Món de Baixes, en la categoria Totterreny. Vaig acabar quart”. I aquest any ha participat en algunes amb la intenció de continuar guanyant experiència. “Porto 14.000 quilòmetres cronometrats d’entrenament”, explica. La seua trobada amb Betriu va ser l’estiu passat. “Va contactar amb mi, em va explicar el projecte i no m’ho vaig pensar. Ja havia fet el Dakar i em venia molt de gust tornar-hi. Vam fer una primera cursa a Portugal i de seguida ens vam agafar confiança”, explica el de Coll de Nargó. “Li havia d’haver dit abans. Volia que l’equip fos cent per cent lleidatà i encara que no sabia si el convenceria, perquè està molt centrat en la seua carrera amb la moto, li vaig trucar i de seguida va confiar en mi i jo en ell. Ha estat un acoblament fàcil”, afegeix Eduard Pons.

“Necessitava un bon navegador i ell, per la seua experiència en motos, ho és. A més dels seus coneixements de mecànica, que també són importants en aquesta prova”, afegeix. “Tenia ganes de fer aquest salt. El Dakar em va enganxar”, insisteix Betriu. “És veritat que m’agrada la navegació i aquesta experiència m’anirà bé en un Dakar que serà molt dur.” Pons i Betriu competiran dins de l’equip South Racing, que integren tots els vehicles Can-Am que participen.

“Aquesta marca competeix amb quinze cotxes, 5 d’equips oficials i 10 d’equips privats, dels quals un és el nostre”, assenyala Pons. “Per a aquesta ocasió hem incorporat com a coordinador de l’equip Cándido Carrera, que té una gran experiència com a copilot i actualment exerceix aquesta tasca al Mundial de Ral·lis amb Dani Sordo. Entre tots els equips, South Racing porta 150 persones al Dakar.” Pons es mostra optimista sobre les seues opcions perquè “en les últimes cinc edicions el guanyador de la nostra categoria ha estat aquest cotxe. És un cotxe guanyador, un equip guanyador i nosaltres portem una preparació més que correcta”.

L’equip lleidatà partirà l’1 de gener que ve cap a l’Aràbia Saudita, país que acull la competició per cinquena vegada. La prova començarà el 5 de gener amb l’etapa pròleg a Ula, que serà també el punt de sortida de la primera etapa. El Dakar finalitzarà el 19 de gener a Yanbu. Seran dotze etapes, a més de la pròleg.

Serà una edició molt exigent, amb una gran dificultat des de la sortida, després de la qual els competidors se sotmetran a una seqüència de tres dies a l’Empty Quarter, que inclou un format inèdit: la Crono 48 h, repartida en dos dies, que dispersarà els competidors en gairebé total autonomia en vuit bivacs diferents.

SEGRE / JULEN ANDRES CARRALERO