Els transportistes lleidatans reclamen l’alliberament de l’AP-2 per acabar amb els problemes a l’N-240

21/02/2018

Des del punt de vista dels transportistes, les carreteres lleidatanes no són gens competitives. Amb aquesta contundència s'expressa la secretària general d'Asotrans, l'associació de transportistes de la província. Veuen fonamental augmentar la inversió al territori per igualar les condicions amb la resta de províncies catalanes. A més, reclamen l'alliberament de l'AP-2 quan s'acabi la concessió el 2021 per acabar amb els problemes a l'N-240 i acabar ja l'autovia A-14 cap a França. De fet, ara, per accedir al país veí han de passar per Puigcerdà per risc d'esllavissades.

La lentitud en la construcció de l'A-14 d'accés al Pirineu i a França és un dels aspectes que més preocupen als transportistes. Una autovia que a hores d'ara només arriba fins a Almenar i per la qual passen fins a 500 camions al dia. Des del sector creuen que aquesta infraestructura pensada per suportar fins a 13.500 vehicles diaris hauria d'estar ja més que enllestida. A aquest fet, se li afegeix que ara es troben amb impediments per agafar l'N-230 i travessar la frontera perquè a la part francesa hi ha perill d'esllavissades.

Es queixen que aquest problema que sembla temporal els resta competitivitat i està provocant un greuge important comparat amb el transport que entra i surt a França per l'AP-7 a la Jonquera, a Girona. Tampoc consten de la millor connexió amb mar, concretament amb el port de Tarragona. Creuen que la solució passa per estudiar l'alliberament de l'AP-2 que ara, diuen, està infrautilitzada. A més restaria perillositat a l'N-240, una carretera amb una alta sinistralitat.

Llobet considera que massa sovint es criminalitza excessivament el sector del transport, sobretot el pesant, com a culpable de la sinistralitat d'una carretera que és de per si perillosa. D'altra banda, si fa uns anys comptaven amb una A-2 amb bones condicions, consideren que ara la principal via de connexió amb el centre de la península ha perdut competitivitat.

Són només alguns dels aspectes que demostren, des del punt de vista del gremi del transport, que Lleida és la província catalana més oblidada i que la solució passa per una major inversió en les infraestructures del territori.

Xavier Bosch Llufriu (Lleida TV)